תגובה לקוד האתי

פורסם בתאריך

16 thoughts on “תגובה לקוד האתי

  • שערוריה רודפת שערוריה וטפשות רודפת טפשות. ירבו המגיבים כמו פרופ' פודה.

  • פרופסור פודה היקר,

    כל הכבוד על גילוי הדעת האמיץ. לצערי, מדובר בצעד נוסף בנסיונותיהם של פוליטיקאים להשפיע על צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולהצעידה אל עברי החשיכה והבורות.

    ליבי עם כל המוחות המוכשרים שהצליחו לברוח מהמקום הזה.

  • תגובה מדויקת בתזמון הנכון וההכרחי. זו הדרך ולשם כך אילמ"א קיימת.
    ישר כוח וברכות לאילמ"א ולפרופ' פודה.

  • תודה על התגובה. קיוויתי שהאיגוד המקצועי שאני שייכת אליו ינקוט תגובה כזאת.
    בסופו של דבר, הפגיעה אינה רק במרצים ובחוקרים, אלא בסטודנטים שהלימודים שלהם יסורסו מכל אפשרות לחשיבה ביקורתית על הגמוניה, שלטון ויחסי כוח.

  • אני חושב שלא ראוי לדבר בשם האגודה לפני שיש הליך תקין שבו חברים באגודה מצביעים בעניין. אני חרד מתגובת העדר ואולי רק בשל כך צריך קוד אתי. מכל מקום, לא הספקתי לקרוא את הקוד האתי ולכן לא החלטתי סופית מהי עמדתי בנושא.

  • לא קראתי ועלכן אין לי עדיין דעה מגובשת. עמדתי העקרונית: כל ניסיון, מצד כלשהו, לכפות עמדה פוליטית על תלמידים בכתה או להכריחם לשתוק מחשש להתנכלות מצד המורה הוא דיקטטורה באיצטלה אקדמית. אני מכיר מקרים כאלו מימין ומשמאל והם בלתי ניסבלים. עלינו על-כן להזהר מאד בדברינו בכתה. דרכי האישית: הצגה הוגנת של הטיעונים העיקריים משני הצדדים. כשלימדתי טקסטים של האח'ואן כולל סיד קטב, למשל, פנו אלי תלמידים ערבים אוהדי חד"ש ושאלו מדוע לא חשפתי את "הפיגור הנפשי" של האיש. תשובתי היתה שתפקידי להיכנס לדרך חשיבתו, להבין את הרקע ההיסטורי לכתיבתו וכו' – לא לתת לו ציונים. "את זה", הסברתי, "יכולים אתם לעשות אם כך רצונכם, אבל תכירו אותו קודם-כל". בהרצאות מבוא למזה"ת שבהן השתתפו כ- 150 תלמידים בכל שנה עסקתי כמעט בכל נושא שנוי במחלוקת אך מעולם לא הצגתי את דעתי הפוליטית באופן מודע, אלא ניתחתי התרחשויות ועמדות באופן אובייקטיבי ככל יכולתי. לא מושלם-אבל ניסיתי כיכולתי. את השיפוט השארתי לתלמידים.

  • כתבתי תגובה המזדהה לחלוטין עם הצעת התגובה של פרופ' אלי פודה. היא פורסמה, אך לאחר זמן קצר נמחקה, למרבה התמיהה. אני שב ומביע את תמיכתי בתגובתו של אלי.

  • האם לא ראוי שגורמי האקדמיה השונים יאמצו קוד אתי מסוים כפי שקיים במועצת העיתונאות, לשכת עורכי הדין ושאר מוסדות ממלכתיים? מבחינה עקרונית אולי כן. לגבי הדרך והניסוח של הקוד זה כבר עניין אחר. לכן יתכן וראוי להדגיש שההתנגדות היא לאו דווקא לעצם הרעיון של קוד אתי שקובע כללים מוסכמים בין גורמי האקדמיה השונים והיבטים אתיים לגבי פעילותם של מרצים מהאקדמיה אלא להיבטים מסוימים ספציפיים הקיימים בקוד זה, כמו ההגדרה המורחבת מדיי בדבר פעילות פוליטית שצוינה בתגובת פרופ' פודה. אני מניח שקוד אתי המתמקד בעידוד מחקר והוראה גם אם ביקורתיים לעתים, היה מקובל על כלל המגיבים פה.

  • יישר כוח, זו תגובה ראויה וחשוב שנשמיע אותה. העניין כרגע הוא לא אם יש צורך בקוד אתי, אלא בכך שאסור שהמערכת הפוליטית תכפה קוד אתי כלשהו על האקדמיה. זה חלק ממגמה כוללת של הממשלה הזו הידועה לכולם וההתנגדות צריכה להיות ברורה וחד-משמעית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *