Meisai

meisai

רועי ילניק: משמעות ביקורו של אמיר קטר ברצועת עזה

לביקורו של אמיר קטר, השייח’ חאמד בן חליפה אל ת’אני, ברצועת עזה (23.10.2012) ישנה משמעות עמוקה, שלא זכתה להתייחסות תקשורתית הולמת. כמה מילים על דמותו של האמיר: האמיר נמנה על משפחת אל ת’אני השולטת בקטאר עוד מיום הפיכתה למדינה עצמאית, ואף קודם לכן ותולדותיה של המשפחה שזורים באופן מובהק בתולדות המדינה הקטארית.

עושרה העצום של המשפחה ושל האמיר בפרט נובע בעיקר מהשליטה על משאבי הטבע הרבים (נפט וגז טבעי) שקטאר התברכה בהם. עושרו האישי של האמיר נאמד ב-2.4 מיליארד דולר, נכון לשנת 2011. המדינה בראשה הוא עומד היא אחת המדינות העשירות בעולם. לשם השוואה, התמ”ג לנפש בקטאר עומד על 93,104 דולר לעומת ישראל בה התמ”ג לנפש עומד על 30,792 דולר וארצות הברית 47,921 דולר.

תחנת אל-ג’אזירה, שהוקמה ונמצאת בבעלותו של האמיר אל ת’אני, מעניקה לו כוח נוסף והשפעה משמעותית על הנעשה בעולם בכלל ובעולם הערבי בפרט. התחנה החלה את פעילותה בסוף שנת 1996 ופרצה לתודעה העולמית בכך שהקרינה קלטות של אוסאמה בן לאדן לאחר הפיגוע הרצחני במגדל התאומים בתשעה בספטמבר 2001.

הזירה המלחמתית במאה העשרים ואחת הועברה בחלקה הגדול לתקשורת, בתוך כלי התקשורת בולטת הטלוויזיה כמדיה המרכזית והמשפיעה ביותר על דעת הקהל. ערוץ אל-ג’אזירה, המשדר 24 שעות בימימה בשפות הערבית והאנגלית, מהווה מקור השפעה רב עוצמה. דה יורה הערוץ מציג עצמו כעצמאי מבחינה פוליטית, אך אין זה סוד כי הכספים שהאמיר אל ת’אני מעביר לערוץ מהווים חלק משמעותי מהכנסותיו, כך שהמצב דה פקטו הוא שלאמיר אל ת’אני יש השפעה רבה מאוד על התכנים המפורסמים בערוץ.

מטרתו הגלויה של ביקור של שליט קטר האמיר אל ת’אני היא חנוכת מיזמים קטארים לשיקום הרצועה. עם הגעתו הכריז האמיר אל ת’אני כי סכום התרומה שיעביר למטרה זו יעמוד על כארבע מאות מיליון דולר.

לביקור ברצועת עזה היום, מספר משמעויות. האחת הכרתו בלגיטימציה, גם אם בצורה שאיננה מובהקת וגלויה, של שלטון תנועת החמא”ס ברצועת עזה. הכרה זו פוגעת בראש ובראשונה ברשות הפלסטינית, המשוועת להכרה בינלאומית במאבקה כנגד שלטון תנועת החמא”ס ברצועת עזה. ישנם פרסומים לפיהם האמיר אל ת’אני התקשר לשוחח עם נשיא הרשות אבו מאזן, אך גם אם הדבר נכון אין בו כדי לערער את התחושה לפיה האמיר הקטארי בחר צד בסכסוך הפנים פלסטיני. בישיבת הוועד הפועל של אש”ף, שהתכנסה לדון בנושא הביקור נזהרו שלא למתוח במישרין ביקורת על האמיר אל ת’אני. אולם כוונתם הייתה ברורה, אין לחזק את תנועת החמא”ס על חשבון הרשות והמטרה צריכה להיות השגת אחדות פנים פלסטינית.

גם ישראל לא רואה בעין יפה את הביקור המתוקשר ואת התרומה של האמיר הקטארי אל ת’אני. משרד החוץ פרסם תגובה לפיה הקטארים רק יסבכו את מקבלי הכסף, הינו תנועת החמא”ס, בשחיתות, בזבזנות ויסכלו את הסיכוי להשגת הסכמים, שישימו קץ לסכסוך הפנים פלסטיני. לישראל יש בעיה קשה עם התרומה ועם האופן שבו היא נתנה. הכסף מחזק הן את תנועת החמא”ס והן את הקרע הפנים פלסטיני. הדרך שבה ניתנה התרומה באופן אישי ובעת ביקור אישי גם היא מחזקת את החמא”ס ופוגעת ברשות. התפיסה לפיה המצור והבידוד שנכפה על תנועת החמא”ס ברצועת עזה, יביא לבסוף לכניעתה של התנועה וחזרתה של רצועת עזה לידי גורמי הרשות הפלסטינית, וייצוב שלטון אחיד על רצועת עזה והגדה המערבית, קבלה מכה אנושה לאחר ביקור זה.

לתרומתו של האמיר יש כאמור מטרות מובהקות, כגון שיפור תנאי חייהם של תושבי הרצועה, תוספת של מקומות עבודה רבים וכו’ אך האם יש לתרומה מטרות או השפעות נוספות?

נראה שהתשובה לכך חיובית, יש לתרומה מטרות אנושיות הומניטאריות, אך ישנן מטרות נוספות. הרצון של קטאר לחזק את הציר הסוני אותו היא מובילה על חשבון הציר השיעי המונהג בידי איראן, העניק לאמיר אל ת’אני דחיפה נוספת להעביר את תרומתו ויותר מכך לעשות זאת באופן אישי. התרומה שתוביל לחיזוק אחיזת תנועת החמא”ס, הנתפס כקיצוני יותר מהרשות הפלסטינית, מעבירה מסר ברור. הקטארים מעדיפים לחזק את הגורמים הקיצוניים על חשבון אלו הנתפסים כמתונים יותר.

 - 
Arabic
 - 
ar
Bengali
 - 
bn
German
 - 
de
English
 - 
en
French
 - 
fr
Hindi
 - 
hi
Indonesian
 - 
id
Portuguese
 - 
pt
Russian
 - 
ru
Spanish
 - 
es
Scroll to Top